Sejarah
membuktikan zakat merupakan perkara besar yang perlu diberi perhatian
serius oleh umat Islam. Selain menjadi rukun Islam yang ketiga, zakat
merupakan elemen ekonomi dan jalinan ukhuwah sesama manusia (hablun minannas).
Zakat wajib ditunaikan oleh setiap umat Islam tanpa gagal apabila cukup
segala syarat-syaratnya.
Kepentingan zakat ini terbukti
apabila Saidina Abu Bakar as-Siddiq, khalifah Islam yang pertama mengisytiharkan
perang terhadap golongan yang enggan atau ingkar membayar zakat.
Senario tersebut seolah-olah dilupakan
dan berulang semula dewasa ini. Masyarakat lebih takut dan bimbang jika
tidak membayar cukai pendapatan daripada tidak mengeluarkan zakat itu
sendiri sedangkan ayat-ayat al-Quran dan hadis Nabi begitu kerap
“Dirikanlah solat dan tunaikanlah
zakat.”
Jika diteliti dan dihitung, tidak
kurang daripada 82 ayat dalam al-Quran yang menggandingkan suruhan mendirikan
sembahyang dan mengeluarkan zakat. Demikianlah penting dan kuatnya perintah
Allah SWT terhadap suruhan mengeluarkan zakat bagi mereka yang mampu dan
cukup segala syarat-syaratnya.
Persoalannya, mengapa masih ramai
di kalangan umat Islam yang cuai serta bersikap acuh tak acuh dalam mengeluarkan
zakat dan kenapa perkara ini berlaku?
Sebagai respons awal terhadap persoalan
di atas, terdapat beberapa faktor yang dikenal pasti menjadi kekangan
terhadap penguatkuasaan undang-undang zakat di Malaysia.
Pertama, gelagat kepatuhan zakat
umat Islam yang masih rendah dan kurangnya kesedaran terhadap pentingnya
amalan zakat dalam menjana ekonomi ummah. Umat Islam perlu diberi kefahaman
yang mendalam bahawa zakat bukan sekadar mengeluarkan sejumlah wang kepada
pihak berkuasa agama tetapi menyelusuri lebih jauh daripada itu, ia merupakan
pembahagian kekayaan secara adil dan saksama dalam masyarakat.
Teorinya amat mudah, jika ada orang
kaya (mereka yang mendapat hak/harta yang lebih) bermakna di situ juga
ada orang miskin (mereka yang mendapat hak/harta yang kurang) yang memerlukan
bantuan dan pembelaan.
Bagi menyeimbangkan perkara ini,
Islam menyuruh agar orang kaya yang mendapat hak yang lebih tadi mengeluarkan
sebahagian dari hartanya dalam bentuk zakat untuk diberi kepada golongan
fakir dan miskin. Kesedaran sebegini akan melahirkan gelagat kepatuhan
zakat secara semula jadi tanpa sebarang paksaan.
Kedua, walaupun mempunyai peruntukan
yang lengkap termasuk peruntukan berkaitan kesalahan dan penalti, ia tidak
dapat dikuatkuasakan sepenuhnya akibat masalah-masalah tertentu seperti
kekangan kakitangan, prasarana, kemahiran anggota penguatkuasa dan struktur
pentadbiran zakat yang tidak begitu jelas.
Di negeri-negeri lain, mereka hanya
mempunyai Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri yang hanya mempunyai
dua peruntukan berhubung zakat dan fitrah iaitu kuasa majlis memungut
zakat dan fitrah daripada orang Islam bagi pihak Sultan dan kuasa untuk
membuat peraturan berhubung dengan pungutan, pentadbiran dan pembahagian
zakat dan fitrah.
Kini telah sampai masanya suatu
akta/enakmen khusus berkaitan zakat & fitrah digubal dan dikuatkuasakan
oleh Majlis Agama Islam Negeri (MAIN). Rasionalnya mudah iaitu bagi memartabatkan
institusi zakat agar lebih berkembang, sistematik, berdaya maju dan berkesan
dalam membangunkan ekonomi ummah.
Ketiga, cabaran dari aspek penguatkuasaan
undang-undang zakat secara serius terhadap mereka yang cuai dan ingkar
dalam membayar zakat. Memandangkan zakat dan hal ehwal berkaitan Agama
Islam terletak di bawah Bidang Kuasa Negeri, maka aspek penguatkuasaan
dan pelaksanaannya juga adalah tertakluk kepada persetujuan pihak berkuasa
negeri.
Oleh itu, undang-undang zakat yang
bakal dikuatkuasakan kelak perlu digubal dan dilaksanakan mengikut lunas
undang-undang dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan agar ia boleh dilaksana
dan dikuatkuasakan.
Tiada gunanya kita menggubal sesuatu
undang-undang tetapi akhirnya tidak menatijahkan sesuatu yang baik akibat
tentangan dan protes masyarakat. Perlu diingat, Islam dan hukum Islam
sepatutnya menjadi titik penyatuan dan asas kekuatan umat Islam dan bukannya
titik perpecahan.
Keempat, cabaran dari aspek penyelarasan
dan penyeragaman undang-undang zakat di Malaysia. Sebagai makluman, Kerajaan
Persekutuan memang berhasrat untuk menyelaras dan menyeragamkan aspek
pentadbiran dan kutipan zakat di Malaysia agar ia dapat diurus dengan
lebih berkesan, sistematik dan terancang bagi memberi impak dan manfaat
yang lebih baik kepada masyarakat.
Usaha-usaha ke arah penyelarasan
dan penyeragaman undang-undang syariah amnya dan zakat khususnya memang
diberi penekanan oleh pihak Kerajaan. Ini jelas dilihat dari segi penubuhan
agensi-agensi Persekutuan seperti Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar),
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia
(JKSM) dan Seksyen Syariah di Jabatan Peguam Negara.
Akan tetapi beberapa halangan dari
segi undang-undang dan pentadbiran perlulah diatasi terlebih dahulu sebelum
sebarang usaha untuk menyeragam dan menyelaraskan urusan kutipan dan pentadbiran
zakat dapat direalisasikan.
Proses ini perlu dilakukan secara
berperingkat-peringkat dan penuh diplomasi kerana ia melibatkan sensitiviti
institusi Raja dan sensitiviti Kerajaan Negeri itu sendiri.
Akhir sekali, berdasarkan cerakinan
di atas, jelaslah betapa zakat merupakan perkara asas yang perlu diberi
perhatian serius ke arah kemajuan ummah atas prinsip pembahagian kekayaan
secara adil dan saksama. Kalau pun tidak menjamin kemewahan, sekurang-kurangnya
membantu membina kehidupan yang lebih baik, selesa dan bermakna di dunia
atas prinsip tolong-menolong dan persaudaraan Islam.
Oleh itu, usaha berterusan perlu
digembeleng bagi meningkatkan kesedaran demi menggalakkan umat Islam membayar
zakat. Jika prinsip dan falsafah ini benar-benar dihayati oleh seluruh
umat Islam di dunia, maka tidak akan terjadi kemiskinan akibat kekurangan
makanan khususnya dalam kalangan negara-negara Islam. Maka amat wajarlah
prinsip zakat ini didukung dan dilaksanakan sebaik mungkin.
Mungkin sekarang sudah sampai masanya
untuk kita menggubal suatu sistem perundangan yang lengkap agar tindakan
terhadap umat Islam yang ingkar atau enggan membayar zakat, seperti yang
dilaksanakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) terhadap individu/syarikat
yang gagal membayar cukai dapat dilaksanakan dan ditangani sewajarnya.
Disediakan oleh :
Ustaz Noorzakry Bin Norjamal
Penolong Pengurus Dakwah
Bahagian Perhubungan Korporat &
Pemasaran
Pusat Zakat Melaka